Gewonnen!

12 april 2023

Video: De Wegwijzer Zuidbroek wint de E-Waste Race

De 37 leerlingen van groep 7 en 8 van CBS De Wegwijzer in Zuidbroek hebben de E-Waste Race 2023 van Midden-Groningen gewonnen. Ze haalden in 4 weken 8.789 items op. Dat leverde ze een score op van 4.025 en 148.910 punten. Er deden nog 6 scholen - ook OBS De Tandem uit Zuidbroek - uit de gemeente mee. Die moesten zoveel mogelijk afgedankte elektrische apparaten (e-waste) inzamelen.

Wethouder Erik Drenth reikte vanmorgen de hoofdprijs (cheque) uit op school. De leerlingen gaan begin mei met de bus naar het Nemo sciencemuseum in Amsterdam.

40 kuub
De leerlingen van meester Bas vulden liefst 4.5 containers met afgedankte apparaten. "Al met al 40 kuub. De containers zaten tot de nok toe vol", aldus de onderwijzer.

Bloedfanatiek

Zijn kinderen waren bloedfanatiek. Familie, buren en vrienden werden (via appjes) opgeroepen spullen te doneren.

Muntendam

Ze gingen niet alleen in Zuidbroek bij de deuren langs. Ook in buurdorpen Muntendam, Noordbroek en Sappemeer werden spullen opgehaald.

Opvallend
Opvallend is dat niet alleen afgedankte, kapotte apparaten werden meegegeven. Ook in plastic verpakte - dus niet-gebruikte - kabeltjes werden ingezameld.

Discobal

1 ingeleverde item heeft een tweede leven gekregen op school: een discobal. "Die deed het nog", aldus Bas.

De Tandem
De winnaars zitten in hetzelfde gebouw (Kindcentrum Zuidbroek) als deelnemer De Tandem. Deze 27 leerlingen eindigden als derde. Ze zamelden 4.042 items in (score 2.441, 65.920 punten). De Walstraschool uit Kropswolde werd tweede (4.474 items, score 3.315, 82.880 punten).

Verstandig?

Is het wel verstandig om 2 scholen die in hetzelfde gebouw zitten, mee te laten doen. Amy van Vliet (projectleider Race Against Waste) was zich daarvan niet bewust, maar houdt daar waarschijnlijk de volgende keer wel rekening mee.

Onder de indruk
Erik Drenth was onder de indruk van de ingezamelde items. "Ik dacht dat dit aantal in een heel jaar in de gemeente was opgehaald. Maar dit is gedaan door 2 groepen.

Eemsdelta
Ook 3 scholen uit de gemeente Eemsdelta deden mee aan deze wedstrijd. Eigenlijk zou 1 van de 10 scholen een schoolreis kunnen winnen. Maar beide gemeenten besloten 'hun' beste school op schoolreis te sturen. Kindcentrum Noord in Delfzijl won in Eemsdelta: 29 leerlingen, 3.163 items, score 2.386 en 69.190 punten).

Scholen
De deelnemende scholen in Midden-Groningen waren de christelijke basisscholen De Wegwijzer (Zuidbroek), De Wegwijzer (Slochteren) en De Regenboog (Hoogezand) en de openbare basisscholen De Springplank (Siddeburen), De Tandem (Zuidbroek), Walstraschool (Kropswolde) en Theo Thijssenschool, locatie De Vosholen (Hoogezand). In Eemsdelta deden de christelijke basisschool De Triangel (Appingedam), Kindcentrum Noord (Delfzijl) en openbare basisschool Hiliglo (Holwierde) mee.

Menterwolde.info

• 38_27462_9624_1681296248